Intuïtie oefening

“Your intuition knows what tot do. The trick is getting your head to shut up, so you can hear.” Louise Smith 

Blooming treeJe intuïtie laat je voelen wat goed voor je is en wat niet. Om de juiste keuzes voor jezelf te kunnen maken, is het een goed idee om jezelf te verbinden met dit innerlijke weten.

Soms fluistert je intuïtie, soms schreeuwt ze. Ze is er altijd om je te laten weten wat een goede volgende stap is. Je intuïtie is als een spier die getraind moet worden, zodat je haar steeds beter hoort.

Hoe krijg je contact met je intuïtie?

  • Ga rustig zitten en adem vanuit je buik. Zorg dat je even niet gestoord kan worden en sluit je ogen. Adem diep vanuit je buik, adem vier seconden in, hou twee seconden vast en adem vier seconden uit. Dit zorgt ervoor dat de zuurstof in je bloed wordt aangevuld en dit maakt je hoofd langzamer. Het helpt je ook om te focussen op het huidige moment, zodat je hoofd helderder en rustiger wordt. Hierdoor hoor je je intuïtie makkelijker.
  • Focus op de signalen van je lichaam. Hoe voel je je als je aan een bepaalde keuze denkt? Ervaar je een knoop in je maag of  druk op je borst? Of voel je je enthousiast of opgelucht? Voelt het spannend, maar ervaar je vlinders in je buik? Hoe voelen je schouders, je nek? Gespannen of ontspannen? Ga jezelf trainen om het verschil te voelen tussen de verschillende signalen die je lichaam geeft. Dit is een krachtige manier van je lichaam om je antwoorden te geven.
  • Leer het verschil kennen tussen de stem van je ratio en je intuïtie. Er is een groot verschil tussen angst en intuïtie. Je ratio praat vaak vanuit angst. Angst is een schild dat je hebt opgebouwd om je te beschermen. Maar angst kan je ook tegenhouden om je dromen te realiseren. Angst heeft een negatieve klank, de stem van je ratio praat in oordelen, dus dat je iets niet goed doet, dat je je niet zo moet aanstellen, dat het egoïstisch is om voor jezelf op te komen etc. De stem van je intuïtie is positief en bemoedigend. Het bouwt je op in plaats van dat het je afbreekt.
  • Train je intuïtie. Vraag jezelf aan het einde van een meditatiesessie wat op dat moment je diepste verlangen is. Je zult versteld staan hoe diep de informatie die je dan krijgt is! Maar gebruik je intuïtie ook voor kleine dingetjes. ‘Welke kleding zal vandaag bijdragen aan een positief gevoel?’ ‘Zal in het park of door de straten wandelen?’ Zie je intuïtie als een spier die je al heel lang niet hebt gebruikt. Oefen gewoon elke dag, met kleine stapjes. Hoe meer je oefent, hoe sterker je intuïtiespier wordt! En wanneer je merkt hoeveel wijsheid er in je intuïtie verscholen ligt, zul je er steeds meer op leren vertrouwen.
  • Maak eerst een rationele beslissing en kijk hoe dit voelt. Je kunt gebruik maken van allerlei soorten strategieën, zoals kop of munt gooien tot het opschrijven van alle voor- en nadelen van je keuzemogelijkheden. En neem dan een beslissing. Wordt je enthousiast van deze beslissing? Wordt je er angstig van? Voel je ruimte of zie je er tegenop? Dit is je intuïtie die je waardevolle informatie geeft.

Het is niet voldoende om te horen wat je intuïtie je probeert te vertellen. De volgende stap is om datgene wat je intuïtie je vertelt heeft, uit te gaan voeren. Durf de stappen te zetten die goed voelen. Succes!